کد خبر: 1791 |
تاریخ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ | ارسال توسط :
95 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اجرای تئاتر یا نمایشنامه خوانی راهی برای یادگیری بهتر زبان است‌. گاهی در دل یک داستان یا نمایش که به زبان اصلی نوشته و اجرا می‌شود؛ چیزهای زیادی می‌توان فرا گرفت‌. اصطلاحاتی که هیچ وقتِ خدا، به هیچ وجهی در ذهن‌مان جای فرو نمی‌رفتند، احتمالا به گونه‌ای در دل تئاتر گنجانده شده باشد که برای همیشه در گوشه‌ ذهن‌مان باقی بماند!

اجرای تئاتر یا نمایشنامه خوانی راهی برای یادگیری بهتر زبان است‌. گاهی در دل یک داستان یا نمایش که به زبان اصلی نوشته و اجرا می‌شود؛ چیزهای زیادی می‌توان فرا گرفت‌. اصطلاحاتی که هیچ وقتِ خدا، به هیچ وجهی در ذهن‌مان جای فرو نمی‌رفتند، احتمالا به گونه‌ای در دل تئاتر گنجانده شده باشد که برای همیشه در گوشه‌ ذهن‌مان باقی بماند!

وقتی به تماشای یک تئاتر کردی می‌نشینیم، سود چندجانبه‌ای نصیب‌مان خواهد شد:

    • احتمالا به تماشای یک نمایش به زبان خود نویسنده نشسته‌ایم و همین باعث می‌شود به مقصود و مفهومی که نویسنده قرار است برساند، نزدیک‌تر شویم‌.
    • یادگیری در طی یک فرآیند سرگرم‌کننده همیشه بهتر اتفاق می‌افتد‌. وقتی از چیزی لذت ببریم مطمئناً مفمومش را هم بهتر درک می‌کنیم و عبارات و کلمات به‌طور کامل در ذهن‌مان جا می‌افتد‌.
    • بعد از تماشای تئاتر می‌توانیم بارها خود را در قالب نقش‌هایی که دیده‌ایم ببینیم و با دوستان یا در خلوت دیالوگ‌ها را تکرار کرده تا کاربرد واژه‌ها و اصطلاحات جدید برای‌مان عادی شود.
    • بعد از چند بار دیدن تئاتر کردی و شرکت در جلسه‌های نمایشنامه‌خوانی، در صورتی که تا حدودی با خواندن و نوشتن به زبان کردی آشنا باشیم، می‌توانیم نمایشنامه‌های معروف را به زبان کردی تهیه کرده و بخوانیم‌.

حامد اسماعیل‌وند کارگردان مطرح ارومیه‌ای و بازرس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی از جمله کسانی است که برای ترویج تئاتر کردی تلاش بسیاری به خرج داده است. اسماعیل وند که در سال ۱۳۸۵ اولین تئاتر کردی با عنوان “ئه‌ز دوکتورم” در ارومیه را بصورت رسمی به روی صحنه برده است و سابقه حضور و تقدیر در چندین جشنواره ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد، معتقد است باید با مشخص کردن هدف، به سمت آنچه که مد نظر است حرکت کرد. این کارگردان تئاتر کردی در گفتگویی با خبرنگار ارومیه۲۴ به نقش تئاتر در پویایی و زنده نگاه داشتن زبان کردی پرداخته است.

 

نقش تئاتر در پویایی و زنده نگاه داشتن زبان کردی چیست؟

برای تئاتر و فعالیت‌های نمایشی می توان اهداف متعددی را بیان کرد تا به نوعی اجرای آن را هدفمند کرده و با محتوا، مضمون و موضوع به آن معنا داد و نیز با مطرح کردن مسئله و مشخص کردن هدف به سمت آنچه مد نظر است  حرکت کرد‌. هدفدارکردن این هنر میتواند باعث زنده ماندن وپویا شدن آن شود و ادامه مسیر را هموار کند‌. آنچه در تئاتر به روی صحنه می‌رود می‌تواند در زمینه های زیادی اثرگذار باشد و این مهم باید مشخص شود که آیا زبان کردی بعنوان یک مقوله از دغدغه های نمایش های ما بوده است یا نه؟ گرچه به باور من نباید زبان  تئاتر را در حد یک وسیله برای یادگیری مستقیم زبان کاهش داد، اما می‌توان با اجرا به زبان کردی در کنار ایجاد لذت و کشف معنا و بیان اعتراض‌ها  تماشاگر را به اندیشیدن دعوت کرد. همچنین در نبود آموزش اکادمیک زبان کردی و عدم فعالیت رسانه های محلی پویا به زبان کردی در ارومیه و شمال استان، تئاتر نقش یک مرجع را پیدا کرده است.

 

چه پیشنهادی برای ادامه روند فعلی و افزایش فعالیت های هنری خصوصا در عرصه تئاتر در ارومیه و شمال استان در آینده دارید؟

تئاتر کردی در ارومیه بسیار نوپاست و شاید عمر آن به دو دهه نرسیده و اجراهایی که بوده جسته وگریخته بوده اند‌. تئاتر کردی در این مناطق سرعت رشد کندی دارد و برای تسریع و بهبود این روند، علاوه بر نیاز مبرم به آموزش، نیاز به امکانات سخت افزاری نیز داریم‌. امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی و بالا رفتن هزینه ها، ماندن در صحنه بسیار مشکل شده و چه بسا اگر عشق به هنر و فرهنگ نباشد، اندک هنرمندانی هم که در این عرصه مانده اند میدان را خالی کرده و ما به کل چیزی به اسم تئاتر کردی نخواهیم داشت. در این شرایط سخت هنرمند باید نیاز جامعه خود و مخاطبان خود را بشناسد و سعی کند در اندک نمایش های کردی که به روی صحنه می‌برد بسیار وسواس به خرج بدهد که هم حرفی برای گفتن داشته باشد و هم بتواند مخاطب را به سالن های تئاتر بکشاند.

 

منظورتان از امکانات سخت افزاری چیست؟

تئاتر ما در کنار  آموزش جهت پیشرفت با مشکلاتی سخت افزاری نیز روبروست که شامل نبود مکان تمرین اختصاصی، نبود حتی یک پلاتو در سطح شهر دارای کمترین امکانات یک سالن مانند اکوستیک بودن و خدمات ابتدایی مانند نور و صدا و همچنین سالنی استانداردی در دسترس و مختص تئاتر است. در ارومیه فقط سالن شمس مجتمع فرهنگی ارومیه است در اختیار تئاتر است که علاوه بر اینکه غیراستاندارد است، بصورت تمام وقت در اختیار تئاتر نیست. نکته دیگر اینکه با وجود اینکه در راه تولید یک اثر بعد از تمام سختی ها و مشقات خاص در این عرصه و صرف هزینه های گزاف، به دلیل محدویت مکان بعد از چند اجرا پرونده کار بسته می‌شود که پروسه جذب مخاطب را با مشکل مواجه می‌کند.

 

آیا فعالیت هنرمندان حوزه تئاتر کُردی در ارومیه و شمال استان آذربایجان‌غربی را موثر و کافی می دانید؟

تئاتر یک رسانه زنده و تاثیر گذاراست و این مهم با وجود تماشاگر معنا پیدا می‌کند. با توجه به اینکه مخاطب است که باعث تدوام کار می‌شود، پس الویت تئاتر ما باید ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب باشد. هنرمندان ما باید با اتکا به فرهنگ غنی کردی و با استفاده از تجربیات پیشکسوتان این حوزه، با آسیب شناسی دقیق جامعه خود و هدفمند کردن آثار خود، تئاتر هایی را به روی صحنه ببرند که هم باعث جذب و ارتباط با مخاطب و هم در جهت رشد و ارتقای فرهنگی این مردم تاثیر گذاری باشند. هنرمند هرچه دارد از این مردم دارد، پس هدف باید خدمت به این مردم باشد. اگر این امر سرلوحه هنر ما باشد و تئاتر ما به این سمت حرکت کند، بدون هیچ شکی شاهد موفقیت وپیشرفت چشم گیری در آینده نه چندان دور خواهیم بود.

 

از وقت و فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید متشکرم

 

تئاتر سایت - به دلیل عدم آموزش زبان مادری و فقدان رسانه به زبان کردی تئاتر نقش مرجع را در ارومیه دارد
انتشار خبر تئاتر کردی “ئه‌ز ۲کتورم” به کارگردانی حامد اسماعیل‌وند که بعنوان اولین تئاتر رسمی کردی سال ۱۳۸۵ در ارومیه بر روی صحنه رفت در هفته‌نامه هاوار

 

گفتگو از: رسول گله‌بان

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطURMIYE 24 در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!